Select Page

Kun Dojot ovat mahdollisesti vielä kiinni, tässä on luettavaa aamupäiväkahvin seuraksi, Fightclubilta. Tämä juttu myös päättää BJJ Suomen Joulukalenterin tältä vuodelta.

jkl7

”Lämmittelyt:

Treenin alussa nostamme ensin sykkeet ylös ja hien pintaan esim. juoksemalla tai pallopelejä pelaamalla. Tämän jälkeen vuorossa on erilaisia funktionaalisia lämmittelyliikkeitä, kuten askelkyykkyjä tai ”eläinkävelyitä”, joiden tarkoituksena on liikkeen avulla valmistaa lihaksistoa ja niveliä tuleviin treeneihin. Etenkin peruskurssin aikaan ohjelmassa on myös erilaisia yleismotorisia taito- ja kuntoliikkeitä, esim. kuperkeikkoja ja katkarapuja. Lämmittelyihin voi sisältyä myös edellisten treenien kertausta tai ns. orientoiva vaihe päivän tekniikoihin. Tekniikat: Lämmittelyjen jälkeen on vuorossa tekniikkaosio. Päivän tekniikoita on yhdessä treenissä yleensä 1-3. Mikäli tekniikoita on useampi, liittyvät ne kuitenkin aina samaan aiheeseen; voidaan esimerkiksi harjoitella ensin yksi tapa guardin ohittamiseen ja sitten toinen reaktiona kaverin puolustaessa ensimmäisen. Treenejä myös jaksotetaan siten, että harjoittelemme yhteen teemaan/positioon liittyviä asioita useamman viikon, jolloin tekniikoihin tulee tarpeeksi toistoa. Tekniikoita harjoitellaan pareittain sekä ilman vastusta että kevyen liikkeen kanssa (ns. onnistumissparrit). Sparrit: Treenin viimeinen puolituntinen on yleensä varattu sparraamiselle. Mikäli päivän tekniikoita on ollut useampia, on tosin niidenkin lomassa voitu ottaa lyhyitä drillieriä kehon lämpimänä pitämiseksi. Tyypillisesti otamme ensin pari erää tehtäväsparria päivän positiosta (esim. molemmat ovat vuorotellen 2 minuuttia guardissa päällä), jonka jälkeen sparraamme pidempiä eriä pystystä lähtien.

 jkl6
Jyväskylän tyttötreenien ylpeytenä ovat aina olleet kovatempoiset ja kisaorientoituneet sparrit yhdistettynä leppoisaan ja yhteisölliseen ilmapiiriin. Kovaa treenaaminen ei tarkoita meillä ryppyotsaisuutta ja perinteisesti treenien lomassa on myös vitsailtu ja naurettu paljon. Meille kaikki harrastajat ovat yhtä tärkeitä ja uudet ihmiset otetaan aina lämpimästi vastaan. Tervetuloa treenaamaan!!
Treenifiilistelyn kirjoitti Heli , joka on aktiivinen purppura vyö, joka ohjaa harjoituksia sekä kilpailee.

”Meillä jyppilässä reeneihin tullaan jo hyvissä ajoin, mitä vanhempi jujiteiro sitä paremmissa ajoin on yleensä rullailemassa paikkoja auki foamrollerilla ennen reeniä. Reenit aloitetaan ilman muodollisuuksia, pyöritään niskoilla ja vitsaillaan kavereiden kanssa ennen virallisia alkulämpöjä.

Lämmöt on yleensä reeninvetäjästä riippuen yleispätevä gymnastic naturale-tyylinen lämmittely ympäri salia, flowroll tai hitaasta temmosta kovempaan kasvava drilli. Joskus on vedetty futis, painipallo ja vyöhippa-lämpöjäkin, näitä vois käyttää allekirjoittaneen mielestä enemmänkin👍jkl5

Lämpän jälkeen on yleensä yksittäisiä tekniikoita tai drilliä kuluvan kuukauden teeman mukaisesti. Kisareeneissä enemmän drilliä ja ”tekniikkareeneissä” yksityiskohtaisempaa tekniikan tutkiskelua.

Tekniikkaosioiden jälkeen painitaan. Yleisesti otetaan 5-7min eriä riippuen kisojen läheisyydestä. Joskus painitaan jonoparria, jossa jonosta tullut yrittää esim. ohittaa matolla jo olleen ukon guardin ja matolla jo valmiiksi ollut yrittää swiipata matolle jonosta tulleen kaverin. Pistesuorituksen tehnyt kaveri jää matolle ja häviäjä lähtee miettimään jonoon, että mikä meni väärin.

Reenien lopuksi taputellaan kaverit jonossa läpi ja ”oss”itellaan. Paljon jää porukkaa jauhamaan reenien jälkeen ja hurjimmat jätkät, kuten Poni Pervola (nimi muutettu) jäävät tekemään lihasvoimaa meidän salin omalle ”muscle beach” sektorille. Suihkut ja kotia pötköttää.”

Tämän fiilistelyn tarjosi, Niklas ”Nuori Henry” Nagromonte, joka on juuri sinisen vyön saavuttanut aktiivinen treenaaja ja kisaaja.

jkl4
Milloin seura on perustettu ja missä nykyinen sali sijaitsee?

Seura on petustettu 2003 kun Tino Korpimäki ja Aki Torikka päättivät perustaa oman salin vapaaottelulle ja Brasilialaiselle jiujitsulle. Toiminta voidaan katsoa alkaneeksi jo 90-luvun alku puolen portsaripaineista ja B-salin treeniporukoista. Jyväskylän Monnarin portsaripainiryhmään tuli 90-luvun puolivälin jälkeen hintelä rillipää joka kutisti ja lukotti kaikki. Hän oli Brasiliasta vaihtovuodelta palannut BJJ sinivyö Tino Korpimäki. Vuosituhannen lopulla treenikaverit keräsivät kolehdin ja lähettivät Tinon takaisin Brasiliaan hankkimasn lisäoppia. Tino tuli purppura vöisenä takaisin.
 
Tähän lisäyksenä se, että tarinaa kertova Maunonen tuli itse seuraan vasta 2004 eli sitä aiemmat tapahtumat ovat legendaa ja kuulopuheita. Nykyinen sali löytyy Jyväskylän Köhniöltä minne siirryttiin pari vuotta sitten.
 jkl3

Mitä lajeja teillä treenataan?
Meillä harjoitellaa jiujitsua puvulla ja ilman sekä vapaaottelua.

Paljonko teillä on treenaajia?
Harrastajia on varmasnkin n.200 joista reilusti yli puolet harrastavat jiujitua.

Kerro seurasta/treenaajistanne jokin funny fact:
Termit hämysviippi ja Hessu Hopo ovat Jyväskyläläistä perua. Funny fact on myös se että ensimmäinen Suomalainen yleisen sarjan mustien vöiden maailmanmestari on Jyväskylästä. (Venla Luukkonen) Jyväskylän Fight Club oli myös ensimmäinen Suomalainen seura joka otti naisten oman treenivuoron vakio viikko ohjelmaan ja alkoi järjestämään naisten peruskursseja. Vuosittain järjestetään myös 12h sparrimaraton millä kerätään varoja Keski-Suomen Keskussairaalan Lastenosastojen tuki ry:lle.

Mistä ulkopuolinen tunnistaa seurassanne harjoittelevat kamppailijat?
Meidät tunnistaa harmaista huppareista, t-paidoista, pipoista ja lippiksistä.

jkl2Miksi teillä on kiva treenata?
Meillä on kiva treenata koska salilla vallitsee erittäin hyvä henki ja kaikkia harrastajia kohdellaan tasavertaisesti.

Millaisia alkulämpöjä seurassanne suositaan?
Alkulämmöt ovat mitä moninaisimpia. Ne riippuvat paljon vetäjästä. Kaikki toki pyrkii tekemään lajia tukevis lämmittelyitä.

Salin uudenvuodenlupaus (uusille) treenaajille?
Lupaamme ensikin vuonna olla vähän hulluja ja vähän uudenlaisia sekä treenata mahdollisimman hyvää jiujitsua. Kisaryhmämme on luvannut myrskyvaroituksen ensi vuodelle.

jkl
Kuvat: Hanna Hirvonen ja Solja Hyyryläinen